Dünyanın birçok kentinde kapı açma kazalarının yaralanmaya neden olan en yaygın bisiklet ve araç kazaları ortasında yer aldığını kaydeden uzmanlar, bir aracın kapısını başka yolu kullananları tehlikeye atarak açmanın ve araçtan inmenin yasak olduğunu söylüyor.
Dünyanın birçok kentinde kapı açma kazalarının yaralanmaya neden olan en yaygın bisiklet ve araç kazaları ortasında yer aldığını kaydeden uzmanlar, bir aracın kapısını başka yolu kullananları tehlikeye atarak açmanın ve araçtan inmenin yasak olduğunu söylüyor.
Sürücünün kapıyı açmadan evvel yan aynası ve omuz denetimi yapmasının kıymetine işaret eden İSG Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, “Araç çıkışı için Dutch Reach’in (uzak el yöntemi) kullanılması tavsiye edilmiştir. Bisikletlilerin durmuş yahut park etmiş araçların kapı bölgesinden kaçınmaları da tavsiye edilir.” dedi.
Üsküdar Üniversitesi Sıhhat Bilimleri Fakültesi İş Sıhhati ve Güvenliği Kısım Lideri Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, araç kapı açma kazalarını kıymetlendirdi.
Olası bir kapı açma kazasında kim kusurlu?
Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, araç kapılarının açılmasıyla ilgili tüm dünyada makul kuralların olduğunu lisana getirerek, ‘taksi şoförü, kapıyı açan yolcu ve motokuryenin neden olduğu mümkün bir kapı açma kazası’nda kimin sorumlu olduğu konusunun yanıtının yaşanılan ülkenin kanunlarına nazaran değiştiğini söyledi. Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, bu türlü bir mümkün kazada İngiltere’de taksi şoförü, Avustralya’da kapıyı açan yolcu ve ABD’de de motor şoförünün kusurlu bulunduğunu kaydetti.
Diğer yolcuları tehlikeye atmayacağından emin olmadan inmek yasak!
Dünyada birçok ülkenin Viyana Konvansiyonu’na uyduğunu söz eden Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, “Bir aracın kapısını açmak, açık bırakmak yahut öbür yolu kullananları tehlikeye atmayacağından emin olmadan araçtan inmek yasaktır.” dedi.
Bu hususun temel İSG inançlı sürüş konusunda ‘Dooring’ diye geçtiğini de lisana getiren Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, “Dooring (kapı açma), motorlu taşıt kapısını öbür bir yol kullanıcısının yoluna açma aksiyonudur. Bu risk kayar kapılı yahut martı kanadı kapılı bir araç için bu bölge neredeyse sıfır olabilir. Ticari otomobillerdeki sürgülü kapının da emeli budur.” diye anlattı.
Kapı açma kazaları en yaygın kazalar arasında…
Dünyanın birçok kentinde ‘Dooring’ kapı açma kazalarının en yaygın ve yaralanmaya neden olan bisiklet ve araç kazaları ortasında yer aldığını kaydeden Dr. Uçan, “Geçen rastgele bir araç birebir vakitte ihmalkâr bir halde açılmış yahut açık bırakılmış bir kapıya çarpabilir, hasar verebilir, dışarı çıkan şoför yahut yolcuyu yaralayabilir, öldürebilir.” dedi.
Araç çıkışı için Dutch Reach’in (uzak el yöntemi) kullanılması
Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, şoför kapıyı açmadan evvel yan aynasını denetim ederse yahut omuz denetimi yaparsa kapıların kapanmasının önlenebileceğini söz ederek, “Araç çıkışı için Dutch Reach’in (uzak el yöntemi) kullanılması, her iki tedbiri de birleştirdiği için kapı kapatmayı önlemek emeliyle tavsiye edilmiştir. Bisikletliler, motorlu araç içindekilerin araçtan çıkarken gerekli önlemi almaları konusunda güvenemeyecekleri için, bisikletlilerin durmuş yahut park etmiş araçların kapı bölgesinden kaçınmaları tavsiye edilir.” dedi.
Aniden açılan kapıyı görme ve inançlı reaksiyon nadiren mümkün!
Aniden açılan bir kapıyı görme ve inançlı bir formda reaksiyon vermenin nadiren mümkün olacağını lisana getiren Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, şöyle devam etti:
“Trafik bisikleti, motosikleti eğitim programları bisikletçilere ve motorculara inançlı bölgede yahut gidonun ucundan ölçüldüğünde kapı bölgesinin epey dışında seyahat şeridinde sürüş yapmayı öğretir.
Boyalı bisiklet yolu nasıl olmalı?
Şehir planlamacıları çoklukla kapı açılma bölgesinde boyalı bisiklet, motosiklet şeritleri çizdiğinden, birçok bisiklet ve motosiklet güvenliği savunucusu bisikletçilere, motorculara yeniden de otomobil kapılarından inançlı bir arayı müdafaalarını ve bunu yaparken bu cins işaretleri göz gerisi etmelerini tavsiye ediyor.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı