Sabancı Vakfı Fark Yaratanlar Programı’nın 14. Dönemine ‘Doğadaki Sınıf’ çalışmasıyla seçilen Öğretmen Rumeysa Çevlik, öğrenme modelini daha çok öğretmene yaygınlaştırmak ve farklı okullarda öğretmenlerin kendi ‘Açık Hava Sınıfları’nı kurabilmeleri için rehber hazırladı.
Sabancı Vakfı Fark Yaratanlar Programı’nın 14. Dönemine ‘Doğadaki Sınıf’ çalışmasıyla seçilen Öğretmen Rumeysa Çevlik, öğrenme modelini daha çok öğretmene yaygınlaştırmak ve farklı okullarda öğretmenlerin kendi ‘Açık Hava Sınıfları’nı kurabilmeleri için rehber hazırladı.
2023 yılında Sabancı Vakfı’nın 14. Dönem Fark Yaratanı seçilen Öğretmen Rumeysa Çevlik, çalışmalarının başka öğretmenlere örnek ve ilham olması maksadıyla harekete geçti. Oluşturduğu öğrenme modelini daha çok öğretmene yaygınlaştırmak, farklı okullarda bu öğrenme merkezlerini kurabilmek emeliyle Açık Hava Sınıfı Rehberi hazırlayan Rumeysa Çevlik, bu rehber ile öğretmenlerin öğrenme merkezlerini kendi okullarında çarçabuk kurabilmesini hedefliyor.
Rumeysa Öğretmen hususla ilgili “Çocukların hem fizikî hem ruhsal sıhhati açısından açık havada vakit geçirmeye gereksinimi ve hakkı var. Biz öğretmenler, bu gereksinimin farkında olarak öğrenme ortamlarını yenilemeli, alternatif metotlara yönelmeliyiz. Öğrenmenin yalnızca dört duvar ortasında masa başında olmadığını, tersine açık havada daha tesirli kolay formüllerle bir öğrenme ortamı oluşturabileceğimizi derinlemesine düşünmeliyiz. ‘Bir Açık Hava Sınıfı nasıl oluşturulur, ne yapmalı, nasıl ve nereden başlamalıyım’ diyorsanız bu rehberde tüm sorularınıza cevap bulabileceksiniz.” şeklinde konuştu.
Etrafı duvarlarla kaplı olmayan, çatısı gökyüzü olan, kolay ve ekolojik usullerle hazırlanmış, nitelikli ve Ulusal Eğitim Bakanlığı’nın müfredatının uygulanabileceği bir öğrenme ortamı oluşturmak isteyen tüm eğitimcilere kılavuz olacak bilgilere bu linkten ulaşılabiliyor.
Açık Hava Sınıfı modelinde öğrencilere akademik marifetler edindirmek için doğal gereçlerle zenginleştirilmiş bir öğrenme alanı oluşturuluyor. Çocukların tabiat ile bağ kurarak, ileri dönüşüm eserlerin kullanılmasıyla üretilen öğrenme merkezlerinde müfredattaki kazanımların elde edilmesi amaçlanıyor. Bu sınıflarda çocuklar daha memnun, tabiatla iç içe ve unutulmaz anılarla eğitim alıyor.
‘Doğadaki Sınıf’ın hikayesi…
Osmaniye’nin Kadirli ilçesinde yer alan Kayasuyu İlkokulu’ndaki vazifesine başladıktan sonra buranın çocukların eğitim almasına uygun kaideleri sağlamadığını fark ettikten sonra harekete geçen ilkokul öğretmeni Rumeysa Çevlik, yenilikçi öğrenme ortamları tasarlayarak ismine ‘Doğadaki Sınıf’ verdiği yepisyeni bir eğitim konsepti yarattı.
Rumeysa Öğretmen, birinci adım olarak geri dönüştürülmesi mümkün olmayan gereçlerin sınıfta kullanımına son vererek ekolojik bir sınıf oluşturdu ve kâğıt kullanımını da en aza indirerek çocuklara doğayı muhafaza şuuru aşılamayı hedefledi. Akabinde pandeminin de tesiriyle, sıfır maliyetle bir Açık Hava sınıfı oluşturdu. Bu sınıfta kullandığı tüm materyalleri köyden, tabiattan ve meskenlerde kullanılmayan eserlerden elde etti. Soğuk havalarda da dışarıda eğitimin sekteye uğramaması için uygun kıyafetleri sağlayacak sponsorlar buldu. Çocukların yaparak, deneyerek öğrenmesine imkan sağladı.
Rumeysa Öğretmen’in sınıfta okudukları bir kitapta karşılarına çıkan ağaç konutu çocukların çok sevmesi ve kendilerine ilişkin bir ağaç konut olmasını istemeleri üzerine ağaç konut inşa etmek üzere takviye arayışlarına başladı. Velilerden ve mahallî idarelerden gereksinim olan takviyesi sağladı, ağaç meskeni inşa etti ve bu ağaç meskeni bir kütüphaneye dönüştürdü. Rumeysa Öğretmen, terasında kahvaltı yaptıkları, üşüdüklerinde içinde ısındıkları ağaç konuttaki kitapların öğrencilerinin bir sonraki hayaline ilham olmasına elçi oldu. Kendi binasındaki sınıfları ve her boş alanı kıymetlendiren Rumeysa Çevlik, ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin bulunduğu binada da âtıl kalan sınıfları tüm okulun faydalanabileceği Matematik Atölyesi, Uzay Bilim Atölyesi ve Atatürk Müzik, Sanat, Spor Atölyesi’ne dönüştürdü.
Her fırsatı ve alanı yenilikçi bir öğrenme ortamına dönüştüren Rumeysa Öğretmen, yaptığı çalışmalarla hem çocukların okula devam oranını artırıyor hem de çocukların merak hislerini sınırsızca yaşamasını sağlıyor. Birebir vakitte meslektaşlarını oluşturduğu öğrenme ortamları ve müfredatları kendi okullarında uygulaması için teşvik ediyor, onlara rehberlik ediyor. Velilerinin de bu çalışmalara dahil olmasını sağlayan Rumeysa Çevlik, doğal kaidelerde, kolay tahlillerle nitelikli okul öncesi eğitimi sunabilmek için öğrenme ortamlarını dönüştürmeye devam ederek öğrencilerinin hayatında fark yaratmaya devam ediyor.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı